Studijní program Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání a ochranu obyvatelstva připravuje odborníky v problematice ochrany osob z pohledu snižování následků havárií a krizových situací nevojenského charakteru. Absolventi se mohou uplatnit ve veřejné a státní správě v oblasti bezpečnosti i v soukromém sektoru.
Navazující magisterský studijní program Učitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň ZŠ a SŠ se zaměřením na ochranu obyvatelstva umožňuje absolventům pracovat mimo zmíněné oblasti zejména jako učitel tělesné výchovy i v oblasti ochrany obyvatelstva ve školských institucích všech stupňů.
Přihláška ke studiu
Studium je nabízeno v prezenční (tzv. denní) i kombinované (tzv. dálkové) formě studia, které jsou označovány písmeny "P" a "K".
Podmínky přijetí
Obsah přijímací zkoušky
Přijímací řízení pro studijní program Tělesná výchova se zaměřením na vzdělávání a ochranu obyvatelstva obsahuje tyto části:
- Písemná zkouška:
- písemný test – Obecné studijní předpoklady (SCIO)
- Praktická zkouška:
- sportovní hry – basketbal nebo volejbal
- gymnasitka – pohybový test
- atletika – běh na 1500 m
- plavání – 100 m libovolným plaveckým způsobem
- Ústní pohovor
Obsah, způsob provedení a vyhodnocení každé zkoušky je popsán v textu níže.
Ústní pohovor
Termín ústního pohovoru
22. – 25. dubna 2025
Poznámka: Fakulta si vyhrazuje právo změnit výše uvedené termínové rozmezí ústního pohovoru dle počtu podaných přihlášek.
Ústní pohovor probíhá po skončení praktické části. Uchazeč tedy vykoná ústní i talentovou část se stejném dnu.
Obsah a průběh ústního pohovoru
Ústní pohovor s uchazečem je zaměřen na oblast komunikativních kompetencí (komunikace v českém jazyce), při kterém jsou posuzovány vybrané osobnostní a interpersonální kompetence.
Před hodnotící komisí vykoná uchazeč o studium ústní pohovor, o celkové délce 10-15 minut, který se skládá ze dvou částí.
V úvodní části ústního pohovoru uchazeč dostane prostor pro ústní sebeprezentaci (cca 2-5 minut), ve kterém se má uchazeč za úkol představit a krátce pohovořit o své motivaci ke studiu vybraného studijního programu, o svých dosavadních odborných zkušenostech a o svém předpokládaném profesním směřování po dokončení studia vybraného studijního programu.
V navazující části ústního pohovoru bude probíhat rozprava uchazeče o studium s hodnotící komisí (cca 5-10 minut), ve které budou uchazeči o studium na základě úvodní části ústního pohovoru a také dříve doloženého strukturovaného životopisu pokládány doplňující otázky zaměřené na níže uvedené oblasti ve vztahu k vybranému studijnímu programu:
- Pedagogická praxe – zkušenosti z pedagogické praxe (např. vedoucí na táborech, vedení kroužků, trenérská činnost apod.);
- Praktické zkušenosti – zkušenosti v oboru (praxe, aktivní sportovní kariéra, stáže, dobrovolnictví atd. související s rekreací a volnočasovými aktivitami); realizace akcí (plánování, organizace a realizace sportovních, kulturních nebo rekreačních akcí);
- Vzdělání a kurzy – dodatečné kurzy a certifikace (např. trenérské licence, kurz první pomoci, instruktorské kurzy a licence apod.);
- Osobní projekty a zájmy – aktivní účast ve sportovních, turistických nebo jiných volnočasových aktivitách, které reflektují zájem o studijní program.
Hodnocení ústního pohovoru
Na základě předvedeného výkonu v průběhu ústního pohovoru s uchazečem o studium jsou samostatně ohodnoceny čtyři vybrané osobnostní a interpersonální kompetence uchazeče o studium podle níže uvedené bodové škály ve vztahu ke studiu vybraného studijního programu. Maximální možný počet bodů z Ústního pohovoru je 40 (4 posuzované oblasti x 10 bodů).
Pro úspěšné zvládnutí Ústního pohovoru musí uchazeč o studium získat nejméně 10 bodů z celkového počtu bodů.
Posuzované osobnostní a interpersonální kompetence:
- Schopnost/dovednost efektivně komunikovat a prezentovat (jasné a strukturované sdílení informací, myšlenek a nápadů, schopnost adaptace stylu komunikace podle kontextu a publika, aktivní naslouchání);
- Schopnost/dovednost naslouchat a argumentovat (schopnost/dovednost aktivně vnímat, rozumět a reagovat na sdělení druhých s konstruktivní formulací a obhajobou vlastních názorů a argumentů);
- Flexibilita (operativnost a pružnost v myšlení; schopnost přijímat nové myšlenky a přístupy, schopnost adaptace na nové situace, projevující se ochotou a schopností rychle se učit a flexibilně reagovat);
- Celoživotní učení (schopnost a ochota přijímat nové informace, rozšiřovat své znalosti a vědomosti, ochota se učit, tj. přirozená zvídavost a touha po poznání, rozšiřování svých vědomostí a osvojování nových dovedností, schopnost hledat a nalézat zdroje a informace, investovat čas a energii do svého rozvoje z vlastního popudu).
| Počet bodů | Deskriptor | Charakteristika | Bližší specifikace výkonu |
|---|---|---|---|
| 9-10 | Vynikající | Vysoce nadstandardní | Vynikající výkon pouze s drobnými nedostatky |
| 7-8 | Výborné | Nadstandardní | Nadprůměrný výkon, ale s určitými nedostatky |
| 5-6 | Velmi dobré | Standardní | Celkově dobrý výkon, s častými nedostatky |
| 3-4 | Dobré | Uspokojivé | Přijatelný výkon, ale se značnými nedostatky |
| 1-2 | Dostačující | Absolvování s výhradami | Výkon splňující minimální požadavky |
| 0 | Nevyhovující | Nevyhovující | Výkon nesplňující minimální požadavky |
Nabídka přípravných kurzů
Způsob doručování písemností
Výsledky přijímacího řízení
Studijní referentka
Pokud máš stále pocit, že si potřebuješ ještě něco upřesnit, můžeš se obrátit na studijní referentku, která má tento studijní program na starosti:
Soňa Látalová
studijní referentka
T: +420 585 636 013
E: sona.latalova@upol.cz
místnost: NA 3.10
Oddělení pro studium
Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci
třída Míru 671/117, 771 11 Olomouc